Aptauja: Uzņēmējdarbībā būtiskākās īpašības - labas komunikācijas prasmes un drosme riskēt
Uzņēmējdarbībā būtiskākās īpašības ir labas komunikācijas prasmes un drosme riskēt, tā uzskata aptaujātie Latvijas iedzīvotāji.Atbildot uz jautājumu, kādām īpašībām jāpiemīt cilvēkam, lai sāktu savu biznesu, 48% aptaujāto norādījuši labas komunikācijas prasmes. Savukārt 45% aptaujāto kā būtisku ir norādījuši drosmi riskēt. 43% aptaujāto svarīga īpašība sava biznesa sākšanai šķiet pārliecība par sevi, lai ar savu ideju vai produktu spētu aizraut citus. Turpretī katram trešajam aptaujātajam nozīmīgākā īpašība, lai sāktu savu uzņēmējdarbību, šķiet stratēģiskā domāšana.
Salīdzinot ar līdzīgas aptaujas datiem 2012.gadā, labas komunikācijas prasmes šogad norādītas kā svarīgākā personības iezīme, taču pirms trīs gadiem tā ierindojās vien ceturtajā vietā, kā nozīmīgākas īpašības norādot intuīciju, pārliecību par sevi un drosmi riskēt.
Salīdzinot ar 2012.gada datiem, šogad par 10% mazākam respondentu skaitam svarīga iezīme savas uzņēmējdarbības sākšanai šķiet intuīcija, spēja paredzēt, kas būs aktuāli rīt (šogad nozīmīgi 32% aptaujāto, 2012.gadā - 42%). Katram ceturtajam respondentam (25%) nozīmīga personības iezīme savas uzņēmējdarbības sākšanai šķiet erudīcija un plašs redzējums. Savukārt retāk minētās rakstura īpašības vai personības iezīmes, kas svarīgas biznesa sākšanai, ir nevēlēšanās strādāt citu pakļautībā (minēts 7% atbilžu), vēlme labi nopelnīt (13%) un labas pārdošanas prasmes (15%).
Dāmām ievērojami biežāk nekā kungiem savas uzņēmējdarbības sākšanā nozīmīga šķiet spēja ar savu pārliecību par ideju vai produktu aizraut citus (51% dāmu pret 35% kungu). Savukārt vīriešiem ievērojami biežāk nekā sievietēm (51% vīriešu pret 41% sieviešu) svarīga šķiet drosme riskēt un vēlme labi pelnīt (16% vīriešu pret 10% sieviešu). Labas komunikācijas prasmes kā nozīmīga īpašība uzņēmējdarbības sākšanai ievērojami svarīgāka šķiet 15 līdz 24 gadus veciem respondentiem. 45 līdz 54 gadus veco aptaujāto vidū nozīmīgākā rakstura iezīme sava biznesa sākšanai šķiet drosme riskēt. Savukārt 55 līdz 74 gadus veco respondentu vidū nozīmīgākā šķiet intuīcija, spēja redzēt, kas būs pieprasīts rīt.
Jaunākā aptauja veikta šā gada maijā, sadarbībā ar "OMD Latvija" aptaujājot 874 respondentus vecumā no 15 līdz 74 gadiem, Rīgā, citās Latvijas pilsētās un lauku teritorijās.
"Swedbank" Uzņēmējdarbības kompetences centra vadītāja Evita Jansone vērš uzmanību, ka aptaujāto iedzīvotāju vidū nav izteiktas vienprātības par vienu savas uzņēmējdarbības sākšanai svarīgāko īpašību. Drīzāk var runāt par īpašību un rakstura iezīmju kopumu. Daļu no tām, piemēram, komunikācijas prasmes vai stratēģisko domāšanu, iespējams izkopt, mācoties, uzkrājot pieredzi un daloties ar to. Viņa norāda, ka tam var palīdzēt arī "Swedbank Business Network".
"Swedbank Business Network" ir sociālais tīkls uzņēmējiem Latvijā, kas apvieno vairāk nekā 11 000 uzņēmēju pieredzi un zināšanas. Līdz šim "Swedbank Business Network" reģistrējušies 11 000 uzņēmumu un vairāk nekā 16 500 unikālo lietotāju. Nodibināti vairāk nekā 500 000 kontaktu un izteikti vairāk nekā 6 500 piedāvājumi. "Swedbank Business Network" ietvaros izrakstīto rēķinu kopsumma pārsniegusi četrus miljonus eiro. "Swedbank Business Network" informatīvais režīms atvērts visiem Latvijas uzņēmējiem un ļauj iepazīties ar jaunumiem, iesaistīties diskusijās un uzzināt, kādi partneri un viņu piedāvājumi pieejami tīklā. Uz sarakstu