Sociālie mediji: kāda ir to ietekme uz uzņēmuma finansēm?
Mūsdienās grūti iedomāties, ka kādam uzņēmumam nebūtu izveidots vismaz viens sociālo mediju konts. Kad dzirdēts par kādu konkrētu preci vai pakalpojumu, par ieradumu jau kļuvusi uzņēmuma atrašana meklētājprogrammā un tālāka izpētīšana sociālajos medijos. Taču kāda ir sociālo mediju ietekme uz uzņēmuma finansēm?
Vairāk nekā četri miljardi pasaules iedzīvotāju izmanto šīs platformas ik dienas, lai socializētos, izklaidētos, iegūtu noderīgu informāciju un iepirktos. Uzņēmumiem tā ir iespējām bagāta vide, kur mērķtiecīgi piesaistīt savu auditoriju, spodrināt tēlu, veicināt pārdošanu, izmantojot digitālā mārketinga iespējas.
Ar ko sākt? Kam jāpievērš uzmanība, lai neapmaldītos sociālo mediju džungļos, tajā pašā laikā arī nezaudējot naudu, eksperimentējot ar soctīkliem? Uzzināsim gan par priekšrocībām, gan arī trūkumiem vai pat zaudējumiem, kas var rasties, izmantojot sociālos medijus uzņēmuma vajadzībām.
Zīmola atpazīstamība
Radot saturu sociālajos medijos, uzņēmumu mērķis ir veidot un uzlabot zīmola atpazīstamību. Ja vēl gadītos, ka uzņēmums pozitīvā veidā kļūst plaši atpazīstams ar “viral” jeb ārkārtīgi populāru ierakstu – tad mērķis ir sasniegts! Jo vairāk uzmanības uzņēmumam, jo lielāka iespējamība, ka izdosies paaugstināt apgrozījumu.
Taču tikpat strauji soctīkli var pārtapt par reputāciju graujošu rīku. Atliek “uzpeldēt” kādam neglaimojošam vai pārprastam teicienam, lai pret uzņēmumu vērstos ievērojams kritikas vilnis.
Izmaksu samazināšana
Paaugstinoties iespējamībai, ka lēti var sasniegt lielu auditoriju, ir iespēja samazināt mārketinga izmaksas. Piemēram, kā Latvijā, tā ārzemēs vairāki uzņēmumi “spēlē” līdzi soctīkla īpatnībām un ironizē par pasaules notikumiem, interneta kultūras jaunumiem, tādējādi savācot ap sevi fanu bariņu, kas aktīvi seko saturam.
Lai tiešām spētu samazināt izmaksas, ir nepieciešams laikus izveidot konkrētu stratēģiju, ar kuru mēģināt piesaistīt sociālo mediju lietotāju uzmanību. Ar parastiem, uzņēmumu valodā veidotiem tekstiem vai video nebūs līdzēts – tie nespēs iegūt masveida sajūsmu.
Nepareizi izvēlēti soctīkli
Taču, ja sociālie mediji nav izvēlēti, balstoties uzņēmuma vērtībās un patērētāju paradumos, tad var tikt velti izniekots laiks un nauda – sākot no darbinieku atalgojuma līdz mērķētām reklāmām soctīklos. Piemēram, eksportējošam tehnoloģiju uzņēmumam, kas apkalpo citus uzņēmumus, ir loģiski izvēlēties “LinkedIn” kā galveno komunicēšanas rīku, lai vieglāk atrastu potenciālos ārzemju partnerus. Savukārt, veidojot privātpersonām paredzētu preci (interaktīvas galda spēles), daudz efektīvāks rīks būtu “Instagram” vai “TikTok”, lai zibenīgi un aizraujošā veidā piesaistītu iespējamos pircējus.
Tēmējot pa visiem sociāliem medijiem pēc kārtas – pie tam nemainot to formu vai izteiksmes līdzekļus –, riskējat ar nelietderīgi izmantotiem laika un finanšu resursiem.
Pats svarīgāks – efektīvs budžets
Veiksmīga, efektīva uzņēmuma budžeta izveidošanā sociālo mediju mērķu sasniegšanai jāņem vērā trīs būtiski faktori:
- cilvēkresursi. Vai uzņēmumam ir iespēja piesaistīt darbinieku, kas pārzina sociālo mediju vidi, var nodarboties ar satura veidošanu un reklāmas kampaņu īstenošanu? Ja šāds ilgtermiņa risinājums nav iespējams, jādomā par kāda ārpakalpojuma speciālista vai mārketinga aģentūras piesaistīšanu;
- līdzekļi satura radīšanai. Kvalitatīva un auditorijai saistoša satura radīšana prasa ieguldījumus. Tas var attiekties uz telefona iegādi ar labu kameru, maketētāja piesaistīšanu reklāmas materiālu izstrādei, fotosesiju organizēšanu produktam, video filmēšanu un montāžu u.c. Lai tiktu līdz augstas kvalitātes resursu un līdzekļu izmantošanai, naudas kredīts uzņēmumiem var būt lielisks solis uzņēmuma ilgtermiņa mērķu sasniegšanā.pirmais
- maksas reklāmu izvietošana. Protams, ka sociālajos medijos ikviens var publicēt saturu bez maksas, taču tas nav risinājums plašākas auditorijas piesaistei. Jāatceras, ka šo platformu pašmērķis ir nopelnīt, līdz ar to priekšroka algoritmos vienmēr tiks dota maksas saturam. Iespaidīgu kampaņu īstenošanai, kas sasniegtu plašu auditoriju un veicinātu pārdošanas rezultātus, piemēram, ar mārketinga aģentūru palīdzību, var prasīt papildu līdzekļus.
Laikus izvēloties uzņēmumam atbilstošākos sociālo mediju kanālus, izveidojot precīzu stratēģiju, uz kuras balstīties, kā arī nospraužot budžetu, kas tiks atvēlēts, uzņēmumi būtiski var ietaupīt.
Cenšoties pārvaldīt visus iespējamos sociālos tīklus, nerunājot ar klientiem vienotā veidolā ar laiku sociālie mediji var kļūt par dārgu un neefektīvu rīku. Ieguldiet laiku plānošanas solī, lai ne tikai gūtu vērā ņemamus, bet arī finansiāli izdevīgus rezultātus.
Uz sarakstu