Profesore: Audzinot bērnu, viņš jāapzinās kā garīga būtne

Gūtmane runāja par duālu cilvēka dabu - dzīvniecisko un cilvēcisko, un bērna audzināšanā esot svarīgi attīstīt cilvēcisko, garīgo dabu.
"Bērni pieprasa, lai pieaugušie apzinātos viņus kā garīgas būtnes, lai sarunā ar mums viņi to justu. Ir svarīgi, lai mēs redzētu vairāk par viņu pārkāpumiem. Lai saprastu, kas cilvēkā ir mainīgs un kas noturīgs," skaidroja rektore.
Viņa uzsvēra, ka bieži pieaugušie bērnu vērtē ārišķīgi - pēc izskata, pēc skolā saņemtajām atzīmēm bērns vērtējams kā neadekvāts.
Rektore uzsvēra problēmu, ka mūsdienu sekulārā sabiedrība ar "garīgu dzīvi" saprot psiholoģiskas vērtības, nemaz necenšoties definēt "garīgo pasauli".
Gūtmane iezīmēja arī kāda ārzemju pētnieka pētījuma rezultātus, kurā skaidrots, ka, ja 1949.gadā kā galvenās pusaudžu uzvedības problēmas minētas skaļa uzvedība skolā, skriešana pa gaiteņiem, tad 2009.gadā šīs problēmas mainījušās uz narkotiku lietošanu un agrīnās grūtniecības problēmām.
Gūtmane runāja arī par mātes lomu bērna audzināšanā. Kristietībā mātei piešķirta loma bērnam izskaidrot viņa izcelsmi - to, ka viņš ir garīga būtne, kas nav cēlies no dzīvnieka, pērtiķa.
Viņa uzsvēra, ka 2012.gadā aptaujā 12.klases skolēni, vērtējot mātes lomu, visbiežāk norādījuši "mātei nav laika" un "māte dod ēst", kas norādot uz mātes nepareizu pieeju.
Gūtmane arī uzsvēra, ka, pēc "Eurostat" datiem, 70% Latvijas ģimeņu bērnu audzina tikai māte. Tāpat viņa norādīja, ka Latvija ir 2.vietā Eiropas valstu starpā pēc gada laikā izšķirto laulību biežuma.