Pārvadātāji: Jaunā kārtība kopējo situāciju zaudējumu segšanā uzlabos

"Jautājums ir par peļņas aprēķināšanas kārtību. LPPA joprojām uzskata, ka tā nav nozari attīstoša pieeja un uzņēmumi faktiski pildot saistības, "noēd" savus resursus. Šobrīd jau rodas bažas par nozares pozitīvām ilgtermiņa attīstības perspektīvām," uzsver Ošenieks. Viņš skaidro, ka asociācija, neraugoties uz valdības apstiprinātiem noteikumiem, joprojām uztur spēkā šo problēmjautājumu, par kuru iepriekš notika diskusija arī Ministru kabineta komitejā.
Ošenieks skaidro, ka šis jautājums arī saistāms ar dažādām pieejām starp esošiem līgumiem un jauno konkursu organizēšanu.
Lai veidotu maršrutu tīklam atbilstošu budžeta plānošanu, Satiksmes ministrija precizējusi sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem radušos zaudējumu un izdevumu aprēķināšanas kārtību, aģentūru LETA informēja ministrijā.
Tā, piemēram, no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamo izdevumu, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pārvadājumos ar autobusiem, apmēra noteikšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumi turpmāk tiks sadalīti grupās atbilstoši veiktajam nobraukumam maršrutu tīklā kalendārajā gadā. Līdz ar to pārvadātāja izdevumi tiks segti, vadoties no ierobežotajiem izmaksu griestiem. Kā skaidro ministrijā, tāpat mainīta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju izmaksu sadales metodika, precīzāk, pārvadātāju uzņēmumu netiešo izmaksu jeb administrācijas izmaksu sadale. Līdzšinējā kārtība paredzēja, ka netiešās izmaksas, kas būtu attiecināmas uz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, tiek nodalītas no citas pārvadātāju uzņēmumu saimnieciskās darbības, proporcionāli pārvadātāja saņemtajiem ieņēmumiem, neņemot vērā valsts vai pašvaldības izmaksātās kompensācijas vai dotācijas.
Savukārt, lai pārvadātāju uzņēmumi varētu atjaunot savu transportlīdzekļu parku, kas iesaistīts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, un paaugstināt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, paredzēts pakāpeniski palielināt peļņas apmēru atbilstoši nobraukto kilometru komponentei. Proti, ar 2015.gadu peļņas aprēķināšanai tiktu piemērots nobraukuma reizinājums ar 0,01 eiro, ar 2016.gadu - 0,02 eiro un ar 2017.gadu - 0,03 eiro. Līdz ar to vidējais peļņas procents atbilstu 2015.gadā aptuveni 4% no ieņēmumiem jeb vidēji 2% no apgrozījuma, 2016.gadā - aptuveni 5% no ieņēmumiem jeb vidēji 3% no apgrozījuma, savukārt 2017.gadā - aptuveni 6% no ieņēmumiem jeb vidēji 4% no apgrozījuma.
Satiksmes ministrijas precizēto kārtību, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu, vakar atbalstīja valdība.